Super Sinterklaasfeest!

Dankzij 700 vrijwilligers ruim 12.000 gasten in 28 bioscopen:
8.500 kinderen in armoede voelen de warmte van Sinterklaas tijdens Sterrenfonds Sintfeest

Nederland, 29 november 2014 - Ruim 12.000 gasten, waarvan zo'n 8.500 kinderen, 28 Pathé- , Foroxity- en Movie Unlimitedbioscopen, ruim 700 vrijwilligers, 28 Sinterklazen en een veelvoud aan Pieten waren vandaag onderdeel van het jaarlijkse Sterrenfonds Sintfeest. Want wat als je in Sinterklaas gelooft maar je ouders hebben geen geld voor een cadeautje? Hoe voelt het dan, als je vriendjes en klasgenootjes vertellen over alles wat de Sint hen heeft gebracht? Volgens schattingen van het Cultureel en Sociaal Planbureau leeft tenminste 1 op de 9 kinderen in Nederland op dit moment in armoede. Gemiddeld 3 in iedere schoolklas... Dat zijn zo'n 400.000 kinderen, terwijl dat aantal naar verwachting de komende jaren verder stijgt. Door het Sterrenfonds Sintfeest voor gezinnen met kinderen in de gelovige leeftijd, is Sinterklaas in hun beleving dit jaar hun huisje niet voorbij gegaan.

Kiwanis Zoetermeer en Sterrenfonds zijn in 2013 de samenwerking aangegaan. Mede hierdoor kunnen dit soort grote projecten voor kinderen gerealiseerd worden. Kiwanis Zoetermeer heeft het Sterrenfonds geholpen om bijna 100 vrijwilligers in het land te vinden vanuit verschillende regionale Kiwanis clubs. Tevens zullen de leden in de omgeving van Zoetermeer bij bioscopen met enthousiasme helpen bij een geweldige Sinterklaas beleving.

"De warmte die je vandaag voelde, draag je altijd met je mee"
Almelo, Amersfoort, Amsterdam, Arnhem, Breda, Delft, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Helmond, Kampen, Roermond, Rotterdam, Sittard, Tilburg, Utrecht, Zaandam, Zevenaar en Zwolle. In verschillende steden in meerdere bioscopen en in de verschillende bioscopen weer meerdere zalen. Alles is er aan gedaan om de kinderen en hun gezin een onvergetelijk Sinterklaasfeest aan te bieden. Compleet met Sintbezoek, popcorn en een drankje, de film De Club van Sinterklaas en Het Pratende Paard en een cadeautje mee naar huis. Terwijl professionele fotografen voor de blijvende herinnering zorgen.

Ook met Kerst staan kinderen centraal

December is een maand waarin juist kinderen in een achterstandsituatie meer dan ooit kind moeten kunnen zijn. Want juist in deze maand worden zij geconfronteerd met hun "anders zijn". Dat geldt ook voor de Kersttijd. In delen van Nederland waar in de decembermaand nog geen Sinterklaas- of Kerstactiviteiten plaatsvinden voor bijstandskinderen, en in Academische Ziekenhuizen, reiken we daarom het KinderKerstPakket uit. Maatwerk voor jongere en oudere kinderen, jongens en meisjes. Met zo'n 25 kwalitatieve cadeautjes per kind. In 2014 voor zo'n 2.500 kinderen. Dit jaar onder andere in de regio Dordrecht, Tilburg voor zover kinderen niet bij het Sterrenfonds Sintfeest zijn geweest, Oost-Groningen, Zeeuws Vlaanderen en de Betuwe.

Achtergrond
Volgens de laatste schattingen van het Cultureel en Sociaal Planbureau leeft 1 op de 9 kinderen in Nederland in armoede. Dat zijn zo'n 400.000 kinderen, terwijl dat aantal naar verwachting de komende jaren verder stijgt. Ook die kinderen gunnen we een warme, speciale decembermaand. Het Sterrenfonds vraagt iedereen in Nederland, die ooit in Sinterklaas heeft geloofd, terug te denken aan de tijd dat je zelf kind was. De tijd dat je met gezonde spanning en rode wangen ging kijken wat er in je schoen zat. Of wat er onder de kerstboom lag. Hoe december altijd weer een speciale plek in het jaar had, met elkaar. Terug te denken aan de tijd dat je nog in Sinterklaas geloofde en het gevoel dat nog altijd bij je oproept. Want dat gaan we nu op een ludieke manier zelf betekenen voor een kind.

Kiwanis
Kiwanis Zoetermeer & De Hoop is een gezellige en gevarieerde groep professionals die iets terug willen doen voor de maatschappij en daarbij gezelligheid en netwerken hoog in het vaandel hebben staan. De huidige leden komen uit diverse beroepsgroepen en zijn actief betrokken. Onze Kiwanisclub heeft ongeveer drie projecten per jaar, waaronder een ‘funding’ project en een 'handen uit de mouwen' project. Daarnaast zoeken wij regelmatig de samenwerking op met andere projecten.

Kiwanis is een internationale organisatie van serviceclubs met als motto 'Serving the children of the world'. De club helpt mee aan het realiseren van projecten ten behoeve van kinderen. In de Kiwanisclubs zitten ondernemende mensen die elkaar in een gezellige sfeer inspireren en die een actieve bijdragen leveren aan een betere maatschappij.

Het Sterrenfonds
Het Sterrenfonds heeft als doel kinderen in Nederland in de leeftijd van 0 tot 16 jaar te ondersteunen, die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Of dat nu is omdat ze ernstig ziek zijn,
hun ouders (tijdelijk) niet voor ze kunnen zorgen, ze steun nodig hebben in hun ontwikkeling of omdat ze in financieel moeilijke situaties leven.

Het Sterrenfonds adopteert afgeronde materiële projecten in Nederland om ze samen met bekende Nederlanders binnen zo kort mogelijke tijd te realiseren. De lopende projecten van het Sterrenfonds zijn te vinden op het SterrenMenu en op de website. Alle (financiële) steun is van harte welkom. Kijk voor meer informatie op www.sterrenfonds.nl of doneer op rekeningnummer NL22 ABNA 0472 5823 21.